Výrobu billboardů realizují klienti zpravidla podle svého vlastního technického zázemí a možností. Někteří si nechávají od agentur plakáty pouze vylepit, zatímco jiní jim svěřují i kreativu. Každá z variant spolupráce s billboardovou agenturou má svá specifika, na která se společně podíváme.
Při přípravě billboardu si můžete vybrat ze tří základních variant spolupráce s agenturou:
Klienti s vlastním grafickým zázemím pochopitelně volí druhou variantu, zatímco ti, kteří vyrábějí maziva nebo pěstují rostliny a vlastní grafické zázemí nemají, si nechají celou službu raději zpracovat od agentury. Od toho, který z výše uvedených scénářů si vyberete, se odvíjejí následující kroky.
Specifikaci plakátů určitě konzultujte s konkrétní agenturou. Plakátovací papír se totiž namáčí a může se natáhnout ještě o několik centimetrů. Obvykle je tedy potřeba dodat menší plakát než je samotná plocha, ideálně o 5 cm na každé straně. Když se plakát natáhne, musí ho lepič zkrátit, což lze často velmi těžko a výsledek bývá nehezký. Navíc je celý proces zkracování na plakátu vidět.
Máte-li k dispozici šikovné ruce firemního grafika, určitě budete chtít využít jeho služeb. Kreativa do tisku se zpravidla dodává ve zmenšení 1:100 a rozlišení 400 dpi. Formát souboru by měl být zpracován v PDF křivkách nebo v grafickém programu CorelDRAW. Takto velké soubory se agentuře zpravidla posílají přes nejrůznější úložiště. „Nejčastějším problémem při dodávání vlastní grafiky bývají termíny. Klient často připravuje kampaň na poslední chvíli a nestíhá dohodnuté termíny odevzdání. 28. kalendářní den v měsíci už musí být hotový plakát na cestě k lepičovi, což znamená, že grafiku by měl klient poslat nejpozději 24. kalendářní den. Standardní tisk plakátu trvá 3 až 4 dny, některé agentury jsou schopné plakáty vytisknout expresně do 24 hodin, ale bez předchozí domluvy se na to nedá spoléhat,“ komentuje přípravu billboardů odborník na venkovní reklamu Martin Chytrý.
„Pokud si chcete nechat zpracovat billboard kompletně od billboardové agentury, je třeba si uvědomit, že se většinou nejedná o komunikační či PR agentury. Měli byste tedy alespoň rámcově přijít s představou, jak by měl výsledek vypadat,“ uvádí odborník na venkovní reklamu Martin Chytrý. Agentuře budete určitě muset připravit své logo, kontaktní údaje, fotografie a texty, které budete chtít použít.
Samotné grafické zpracování billboardu se odvíjí od náročnosti návrhu a zaneprázdněnosti agentury. Obvykle agentura posílá první návrh do 3 pracovních dnů. Následující délka procesu závisí na tom, kolik korektur budete dělat a jak moc budete s výsledkem spokojeni. Zpravidla platí, že čím konkrétnější představu o billboardu máte, tím méně korektur je potřeba a tím rychlejší je proces. Agentura korektury zapracuje zpravidla během jednoho až dvou dnů.
Nejpoužívanějším a nejlevnějším materiálem, na který se billboardy tisknou, je speciální billboardový papír, který se snadno přelepuje a je vhodný pro kratší kampaně. Životnost tohoto papíru bývá zpravidla do 3 měsíců. Další variantou tisku je speciální samolepicí fólie. Jedná se o kvalitnější materiál určený pro dlouhodobé kampaně. Lepí se na plechovou konstrukci billboardu, proto je nutné předchozí vrstvy papírových plakátu odstranit, aby samolepicí fólie vůbec držela. Třetí materiálovou variantou polepu je PVC plachta s kroužky po krajích. Tento typ banneru se nelepí, ale na konstrukci se přivazuje provlékáním drátu mezi kroužky. Výhodou tohoto typu billboardu je možnost ho přemisťovat. Vaše kampaň tedy může rotovat po různých lokalitách poměrně dlouhou dobu. Tato varianta je výborná pro klienta, který pracuje delší dobu se stejnou kreativou a střídá billboardy.
Zajímavou chuťovkou jsou 3D billboardy. Jedná se méně poptávanou službu, protože je náročná na konstrukci, výrobu i montáž, což přináší značné náklady navíc. Nespornou výhodou takového billboardu je jeho WOW efekt. 3D billboardy jsou tedy obecně zapamatovatelnější a výraznější, proto si je vybírají celostátní inzerenti a bývají součástí jejich velkých marketingových kampaní. Oproti tomu menší regionální klienti si je mohou dovolit jen málokdy, protože reklamu výrazně prodražují. „Postup výroby je prakticky totožný s klasickým billboardem. Nejprve se natiskne a vylepí plakát. Poté se nástavba natiskne na samolepku, ta se pak nalepí na PVC desku vyztuženou hliníkem. Hliníková deska se pak na billboard přišroubuje a 3D dílo je hotovo,“ vysvětluje postup přípravy 3D billboardů odborník na venkovní reklamu Martin Chytrý.