Klienti nám často volají s dotazy týkajícími se objednávání kampaně – jak vše probíhá, jak dlouho to trvá, kdy se začít poohlížet po reklamních prostorech, jaké informace je potřeba zaslat a co je ideální zmínit už v prvním emailu, aby vše proběhlo hladce. Na to všechno se dnes podíváme blíže.
Uspořádání venkovní kampaně začíná poptávkou – čím konkrétněji je poptávka specifikována, tím relevantnější nabídku pro vás agentura připraví. V první řadě je nejdůležitější lokalita kampaně – např. město, případně jeho část nebo i konkrétní ulice. V případě kampaní ve větších regionech nebo krajích je dobré uvést typ lokalit, které preferujete – hlavní tahy, obce, centra měst apod. Důležité je také uvést termín, nejlépe konkrétní, avšak pokud si nejste termínem zatím jisti, postačí alespoň časové rozmezí. Plochy jsou často využívány jak pro dlouhodobé, tak i pro krátkodobé kampaně, proto se nabídka pro každý měsíc liší. Dále můžete specifikovat formáty, které pro kampaň chcete využít, nejčastěji jsou využívány billboardy, bigboardy a citylighty. Pokud si s výběrem formátu nejste jisti, přečtěte si našeho průvodce formáty venkovní reklamy. V poptávce doporučujeme zmínit také to, zda poptáváte tisk plakátů, zpracování grafického návrhu, uvést můžete případně i účel kampaně.
Ideálním časem pro rezervaci reklamních ploch jsou 3 až 4 měsíce před zahájením kampaně. V této době v nabídce obvykle ještě bývají plochy i ve vysoce frekventovaných lokalitách. Vaše firma bude mít také dostatek času pro zpracování grafiky. Plochy lze objednat i před spuštěním kampaně – v některých regionech můžete plochy poptat dokonce několik dní před jejím zahájením a využít tak cenově výhodnou last-minute nabídku. Last-minute prodej obvykle začíná po 22. dni v měsíci a plochy jsou v tomto období pronajímány až s 50 % slevou. Výběr ploch je však malý, v některých měsících mohou být všechny plochy již obsazeny.
Kromě pronájmu a výlepu plochy je možné u agentury objednat tisk plakátů a grafické zpracování. Cena tisku se liší podle objemu zakázky a konkrétní agentury, pohybuje se od 500 do 1 000 Kč za kus. Ceny grafického zpracování jsou individuální, závisí na konkrétním zadání. V případě last-minute kampaní tyto služby prodlužují dobu zpracování podkladů pro kampaně.
Pokud objednáváte doplňkové služby u kampaní na poslední chvíli, mějte na paměti, že příprava pár dní potrvá. Máte-li plakáty již všechny připraveny, agentury často zvládnou plochy vylepit už do tří dnů. Jestliže poptáváte tisk nebo grafické zpracování, je potřeba si vyhradit dní více. Proto doporučujeme poptávat reklamu nejpozději ve druhé polovině měsíce předcházejícího kampani. Je však lepší si vyhradit času více, nejen pro korektury, ale také proto, že v některých měsících jsou agentury velmi vytížené, a nemusí mít dostatečné kapacity pro spuštění kampaně v tak krátké době.