Prodá ale jenom ta dobrá. Nad špatnou grafikou zakroutíte hlavou, ale nezapamatujete si z ní nic. Dobrou a špatnou grafiku odlišují zdánlivé maličkosti, které ovšem ve výsledku úplně mění celkový dojem. A k dobrému celkovému dojmu i obchodnímu výsledku vede spousta drobných kroků. Pokud se jich budete držet, čeká vaši billboardovou kampaň úspěch.
Pokud přemýšlíte nad billboardovou kampaní, stanovte si jasně jeden cíl:
Sdělení na billboardu by mělo být jednoduché, krátké a výstižné. Pokud máte dobrý slogan, použijte ho. Mnozí majitelé firem se zdráhají použít na billboard pouze slogan, připadá jim to „sakra málo“, ovšem méně je někdy více. Budete jednotní a zapamatovatelní.
Ukázka správně zpracovaného billboardu
Ukázka nešťastně zpracovaného billboardu
Nesnažte se uvést na billboard všechny informace o firmě včetně její historie. Nikdo si ho tak dlouho číst nebude. Navíc prostor reklamní plochy zahltíte, zákazník bude paralyzován množstvím informací a nakonec si k vaší škodě nevybere nic. Správný billboard firmu jasně představí nebo naopak vzbudí zvědavost a chuť pátrat po dalších informacích.
Firemní logo je nedílnou součástí dobře zpracovaného billboardu. Je velmi důležité, protože právě díky němu lidé poznají, komu produkt nebo chytrý nápad patří. „Logo by mělo být dostatečně velké, aby bylo dobře vidět. Nesmí ovšem zabírat podstatnou část reklamní plochy. Logu věnujte maximálně 30 % celkové plochy billboardu,“ radí odborník na venkovní reklamu Martin Chytrý.
Naše příklady billboardů
Zatímco logo u prvního billboardu výše krásně vynikne a upozorní na to nejdůležitější, totiž firmu, logo na druhém billboardu zaniká v množství informací. Sice tam je, ale působí jako páté kolo u vozu, ne jako hrdý podpis majitele firmy.
Text billboardu musí být velmi snadno čitelný, a to i na větší vzdálenosti. Nemůžete totiž počítat s tím, že si billboard přečtou jenom řidiči, kteří pod ním uvíznou v koloně. Volte proto jednoduché fonty, třeba populární Helveticu nebo Georgii. Obloukem se vyhněte zdobným písmům s velkým množstvím detailů a písmu psanému. Obojí je vhodné spíše na svatební oznámení než na billboard. Občas se reklama s psaným písmem podaří, ale jedná se spíše o výjimky. Při výběru fontu neobjevujte Ameriku, ale inspirujte se písmem ve vašem logu, komunikačním manuálem nebo osvědčenou klasikou. Řekněte svému grafikovi, ať se s výběrem fontu drží při zemi, ale vyřádí se na kreativě.
Naše příklady billboardů
První billboard vychází z písma daného logotypem – osvědčená a prověřená klasika. Druhý billboard kombinuje hned několik fontů, včetně nevhodného psaného písma se spoustou drobných grafických detailů, které ovšem nikdo během dvou vteřin nepřečte.
Psychologií barev a barevnosti v reklamě se zabývá mnoho odborníků a mohli byste si o této tematice přečíst desítky zajímavých knih. Než si ale vyřídíte průkazku do knihovny, máme pro vás pár základních rad, jak s billboardovou kampaní nešlápnout vedle. Při výběru barevnosti vašeho billboardu vycházejte z firemní barevnosti. Vybírejte si barvy, které jsou typické pro vaši firmu, a lidé si reklamu spojí právě s vámi. „Nedávno mě navštívil majitel firmy specializující se na plastové fasády, ploty, chodníky, parapety… Zkrátka vše kolem domu z plastu. Objednal si čtyři na sebe navazující reklamní plochy. Na každé pak prezentoval samostatný výrobek na jiném pozadí. Fasáda na oranžové. Plot se sytě zeleným pozadím. Parapet na pastelově fialové. Jeho logo bych si musel zvětšit lupou, abych přišel na to, o jakou firmu se jedná. Zároveň zapomněl zmínit, že jeho firma sídlí pouhých 100 metrů od reklamní plochy. Bez jasné šipky. Bez značeného vjezdu. A bez jakékoli souvislosti mezi jednotlivými produkty. Lidé nemají čas se nad vaším portfoliem zamyslet. Pochybuji, že si zákazníci dokázali produkty spojit, natož je přiřadit k firmě, která se nachází jenom pár kroků od nich,“ upozorňuje na časté chyby, které dělají majitelé firem z toho důvodu, že jsou ponořeni do vlastního podnikání a ani je nenapadne přemýšlet o tom, že by to zákazníci mohli vidět jinak, odborník na venkovní reklamu Martin Chytrý. Pokud nemáte jednoznačnou firemní barevnost nebo logomanuál, vybírejte si výrazné, veselé a kontrastní barvy, které se k sobě hodí. Méně vhodné jsou pastelové barvy a nevýrazné tlumené tóny.
Naše příklady billboardů
První billboard sází na firemní barevnost – jasná a výrazná červená doplněná kontrastní šedou. Druhý billboard se s barevností poněkud rozmáchl. Vpravo ukazuje výrazné řepkové pole a ukázkovou reklamní plochu zpěvačky. Uprostřed výrazná postava muže. Vlevo tlumená silnice s automobilem. Mnoho vjemů, žádná jednotnost a málo času na pochopení sdělení.
Musejí být ovšem relevantní a souviset s nabízeným produktem či službou. Zároveň by se mělo jednat o originální a zajímavé fotografie, nikoli kýčovité fotografie z fotobanky.
Naše příklady billboardů
První billboard volí jednoduchou grafiku zobrazující reklamní plochu. Druhý se k podstatě podnikání majitele firmy dostává oklikou – rozesmátý muž z fotobanky, silnice s vozidlem a reklamní plocha u řepkového pole. K hlavnímu sdělení se billboard dostává zbytečně zdlouhavou cestou, ovšem zákazník už je dávno pryč.
I když je plakát opravdu velký, nezahlcujte ho zbytečným množstvím informací. Méně je totiž opravdu více. Vyberte si jeden kontaktní údaj – podle cílové skupiny a druhu plochy – a ten uveďte. Pokud si nejste jisti, který z kontaktních údajů použít, odkažte zákazníky na váš web.
Naše příklady billboardů
První billboard jasně říká: Navštivte náš web a tam si vyberte tu nejlepší reklamní plochu. Druhý billboard je na vážkách: Podívejte se na web. Nebo nám napište e-mail. Ale víte co? Radši zavolejte. A víte, co si vybere zákazník? Většinou vůbec nic.
Dobrá grafika billboardu zaujme na první pohled: Protože obsahuje jasné a výstižné sdělení. Protože vám jasně řekne, o jakou firmu se jedná. Protože ji rychle a snadno přečtete. Protože nežongluje s barvami jako v cirkuse. Protože používá vkusné obrázky. Protože vám jednoznačně řekne, co máte udělat dál – většinou navštívit web. A v neposlední řadě, protože cílí na ty správné lidi.